آموزش نصب openfiler

ارسال شده توسط admin | در دسته بندی Uncategorized

آموزش نصب openfiler

openfiler :

اگر در شبکه خود سرور قدیمی با تعداد هارد زیاد دارید برای استفاده از آن می توانید از نرم افزارهای شبیه ساز storage مانند openfiler , freeNAS  و مواردی از این دست استفاده نمائید. به مرور انواع شبیه سازهای storage آموزش داده می شود ولی درابتدا با openfiler شروع خواهیم کرد

نحوه نصب در ذیل به ترتیب آمده است:

آموزش نصب شبیه ساز openfiler در ذخیره سازی

آموزش نصب شبیه ساز openfiler در ذخیره سازی

مرحله یک

F:\VDI\esx-S-6\openfiler\2.png

مرحله دو

F:\VDI\esx-S-6\openfiler\3.png

مرحله سه

F:\VDI\esx-S-6\openfiler\4.png

مرحله چهار

F:\VDI\esx-S-6\openfiler\5.png

مرحله پنجم

Username = openfiler و پسورد برابر کلمه password است. سپس باید به کارت شبکه هایش IP داد پس در خط فرمان که شکل آن در مرحله چهار نشان داده شده است عبارت زیر را وارد میکنیم:

ifconfig eth0 x.x.x.x netmask x.x.x.x up

که netmask همان subnet mask میباشد.

در مقاله بعد تنظیمات مربوط به openfiler بیان می گردد.باماهمراه باشید

0 دیدگاه | ژانویه 14, 2019

Big Data چیست؟

ارسال شده توسط admin | در دسته بندی وبلاگ

Big Data چیست؟

Big data مفهوم جدیدی است که به مجموعه ای از داده ها اشاره دارد که سایز و مقدار آنها فراتر از نرم افزارهای معمولی روزانه مورد استفاده است و اساسا توسط همین نرم افزارها ایجاد و تولید و مدیریت می شوند و سپس وارد مرحله ذخیره سازی می گردند. این نوع از داده ها شامل هر دونوع داده ی ساخت سافته و غیر ساخت یافته هستند و از منابع مختلفی مانند تراکنش های نرم افزارهای تجاری و مالی ، صفحات وب ، ویدئوها ، تصاویر ، email ها ، رسانه های اجتماعی و نظایر آن تولید می شوند. این مجموعه عظیم از داده ها اساسا نیاز به ذخیره سازی ، آپدیت ، آنالیز، مدل سازی و تصمیم گیری های هوشمند آنی دارند.

اکوسیستم Big Data شامل موارد زیر است :

  1. دستگاه هایی که داده ها را از چندین مکان جمع آوری کرده و همچنین داده هایی جدید از این داده های جمع آوری شده می سازد.
  2. جمع کننده های داده یا data collector که داده ها را از دستگاه و یوزرها می گیرند.
  3. تجمیع کننده های داده که کامپایل داده ی جمع شد را برعهده دارند و خروجی آنها اطلاعات قابل فهم است
  4. یوزرها و خریداران ای که از اطلاعات جمع شده ، زنجیره ای از اطلاعات پر ارزش را بدست می آورند.

شکل زیر اکوسیستم big data را نشان می دهد.

اکوسیستم big data

اکوسیستم big data

سیستم های قدیمی IT و ابزارهای پردازش داده و متدولوژی های سنتی توانایی مدیریت volume ها ، داینامیک بودن و پیچیدگی و تنوع Big data را ندارد . آنالیز Big data نیاز به آنی بودن دارد و این آنی بودن آنالیز، خود نیازمند تکنولوژی های جدید، ساختار و ابزار جدید ، برای ایجاد راندمان بالا و پردازش موازی حجیم یا MPP که سر واژه ی massively parallel processing است ، پلت فرم های داده ای و آنالیزهای پیشرفته ی مجموعه های داده است.

علم دیتای امروزی را می توان سنتز چندین رشته اعم از آمار، ریاضی، مجازی سازی، علوم کامپیوتر دانست که خود علوم کامپیوتر در جهت توسعه الگوریتم های پیشرفته برای آنالیز مقادیر حجیم اطلاعات گام بر می دارد.

بسیاری از صنایع ، تجارت ها و خدمات نیازمند توسعه این علم نوظهور هستند من جمله بهداشت و درمان، صنایع نظامی، بانک ها، رسانه های اجتماعی، بیمه ها و مواردی از این قبیل.

0 دیدگاه | ژانویه 14, 2019

مفهوم object level storage

ارسال شده توسط admin | در دسته بندی Uncategorized

مفهوم object level storage:

مفهوم object level storage در سال ۱۹۹۶ توسط دانشگاه Carnegie Mellon در آزمایشگاه Paraller DATA مطرح گردید. مفهوم دیگری که در آن زمان مطرح شد این بود که بتوانیم با دیتاها بصورت flexible و به شکل object آن ها را نوشت و خواند.

یکی ازمفاهیم این گونه استوریج ها جداسازی آن ها از لایه مدیرت و توصیف های دیتا از خود دیتا می باشد این امر به مدیریت بهتر بر روی داده ها بسیار کمک می کند.objstorage بطور مستقیم با سیستم عامل (os ) کار نمی کنند. این تعامل یعنی ارتباط سیستم عامل با استوریج از طریق یک API رخ می دهد. این API تمام ارتباط ها با LUN Mapping وتمام توپولوژی های استوریج های تحت شبکه را برای ما آسان می کند. به عبارت بهتر واسط کاربری ما با انواع توپولوژی های استوریج ها تحت شبکه می شود که باعث مدیریت بهتر ما بر این منابع می شود. همچنین بطور چشم گیری باعث کاهش حملات به سطح شبکه استوریج ما می شود زیرا تنها لایه ای که از پروتکل های http,https استفاده می کند ،لایه API مدیریتی است.

مزایای دیگر این گونه استوریج ها این است که دیتا بصورت کاملا FLAT و هموار تشکیل می شود و از ساختار سلسله مراتبی و درختی در این گونه استوریج ها خبری نیست که این باعث مقیاس پذیری وسیعتری آن ها می شودکه به این خاصیت Scabilityمی گویند.

خاصیت دیگر آنها که به Durability معروف هستند با عث می شود که از هر دیتا ۳ بار کپی گردد که این داده ها در سیستم های مختلف پخش می شوند به عبارت بهتر هر دیتا به ساختار های کوچکتر تقسیم می شود و در بین سیستم های مختلف پخش می شود به این گونه سیستم ها distribute system گویند .پس عمل Repilacation نیز خود به خود و به صورت اتوماتیک در این گونه سیستم ها رخ می دهد.

از آنحایی که بسیاری از سیستم عامل ها بطور مستقیم با اعمال تغیرات اضافی و مداوم بر روی فایل های یک استوریج (مانند مسدود کردن سطح دسترسی و…) می توانند باعث آسیب رساندن به هارد دیسک شوند ،لایه مدیریتی که با API کار می کند می تواند از بروز چنین آسیب هایی جلوگیری کند و باعث صرفه جویی در هزینه های سازمان گردد.

نکته ای که باید به آن توجه داشت object storage ها برای Relational Database مناسب نیستند.

0 دیدگاه | ژانویه 14, 2019

مفهوم ذخیره سازی SAN

ارسال شده توسط admin | در دسته بندی وبلاگ

ذخیره سازی SAN (SAN Storage)

ذخیره سازی SAN یا Storage Area Network به شبکه ای از استوریج ها گفته می شود و استوریجی با دسترسی Block level برای سرور در دیتاسنتر است یعنی می تواند بدون واسطه و مستقیم به بلاکهای هارد دیسک دسترسی پیدا کرد که این روش سرعت بالایی دارد. هنگامی که صحبت از انعطاف پذیری و تطبیق پذیری به میان می آید، هیچ فناوری ای بر استوریج های سطح بلاک (Block level Storage) برتری ندارد.

این استوریج ها برای تقریباً هر نوع کاربرد از جمله ذخیره سازی فایل، ذخیره سازی پایگاه داده، فضای مربوط به فایل سیستمِ ماشین مجازی (VMFS) و … با سرعت بسیار بالا قابل استفاده هستند. با این تجهیزات شما می توانید انواع فایل سیستم ها را در فضای ذخیره سازی قرار دهید بنابراین اگر شما از ویندوز استفاده می کنید، فضای شما با NTFS و اگر از VMware Server استفاده می نمایید با VMFS فرمت می شود.

هدف در این روش، ارسال اطلاعات بین سرورها و دستگاههای ذخیره ساز یعنی فقط خواندن و نوشتن اطلاعات انجام می شود سرویس هایی مانند وب و یا ایمیل در آن ارائه نمی شود. در سازمان های بزرگ با تعداد زیادی سرور، کارایی و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به DAS را ارایه می دهد و در عین حال که هزینه سخت افزار آن بیشتر است اما باعث صرفه جویی در هزینه می شود.

اگر قرار باشد به فضای ذخیره سازی فعلی خود هارد دیسکی اضافه کنید می توانید به راحتی منابع ذخیره سازی اطلاعات خود را افزایش دهید، این امر می تواند در کاهش فضای مصرفی در اتاق سرور یا دیتاسنترتاثیرگذار باشد.

هزینه های سازمان نیز کاهش پیدا می کند زیرا برای اضافه کردن هارد دیسک های بیشتر دیگر نیازی به اضافه کردن سرور جدید در شبکه نیست. بسیاری از دستگاه های SAN و NAS، می تواند به عنوان دستگاه های DAS نیز استفاده شود. تعاریف و استانداردهای شبکه SAN را سازمانی به نام SNIA به وجود آورد و امروزه بسیاری ازشرکت ها از این تکنولوژی استفاده می کنند.

این نوع استوریج ها برای انجام فرآیندهای بکاپ گیری و پیاده سازی Disaster Recovery بسیار کارآمد هستند. در یک SAN می توان به راحتی اطلاعاتی را از هارد دیسک های یک SAN به SAN دیگر منتقل کرد و حتی کوچکترین ارتباطی با سرور اصلی مالک اطلاعات برقرار نمی شود و این عدم وابستگی اطلاعات به سرورها، بکاپ گیری را بسیار کارا می کند.

تصور کنید که می خواهید یک بکاپ از اطلاعات موجود در هارد دیسک موجود بر روی SAN تهیه کنید، در حالت معمول و بر روی سرورهای فیزیکی این عملیات می تواند پردازنده های سرور را درگیر کند اما در SAN پردازنده های سرور، پردازشی انجام نخواهند داد. با توجه به اینکه بر روی یک SAN Storage ارتباطات شبکه ای زیادی می توان برقرار کرد و سرورهای مختلف را حتی در فضاهای کاری دور به هم ارتباط داد، کارایی و دسترسی پذیری سرورها بالا می رود، معمولاً ساختارهای کلاسترینگ در شبکه های بزرگ را با استفاده از تجهیزات SAN انجام می دهند.

در نهایت جدا کردن فضای ذخیره سازی اطلاعات از روی سرورها و قرار دادن آن بر روی یک SAN Storage باعث بالا رفتن و بهینه تر شدن قدرت پردازشی پردازنده های موجود بر روی سرور خواهد شد DAS ها خواه ناخواه بخشی از قدرت پردازشی را به خودشان اختصاص می دهند.

مزایای SAN

۱٫ بکاپ گیری و Restore کردن سریعتر
۲٫ پیوستگی کسب و کار
۳٫ دسترس پذیری بالا
۴٫ یکپارچگی سرور و استوریج
۵٫ صرفه جویی در هزینه
۶٫ مدیریت متمرکز
۷٫ امنیت

مواردی که روی کارایی شبکه SAN تاثیرگذار است:

۱٫ نرخ دیتا
۲٫ اندازه درخواست
۳٫ نرخ خواندن و نوشتن
۴٫ نرخ درخواست
۵٫ زمان پاسخ
۶٫ زمان سرویس دهی
۷٫ تراکم
۸٫ توان عملیاتی
۹٫ پهنای باند:

انواع پهنای باند در شبکه SAN مبتنی بر پروتکل FC:

۱ Gb/s (200 MB/s)
۲ Gb/s (400 MB/s)
۴ Gb/s (800 MB/s)
۸ Gb/s (1600 MB/s)
۱۶ Gb/s (3200 MB/s)
۳۲ and 128 Gb/s (در سال ۲۰۱۶ ارایه خواهد شد)

پروتکل های شبکه SAN

در این شبکه پروتکل FC و یا Fiber Channel به کار می رود که البته امروزه پروتکل های دیگری مانند FCOE نیز وجود دارد این روش سریعترین و کاراترین روش ارتباطی است و سرعت تبادل اطلاعات بسیار سریعتر از دستگاه های DAS است. امروزه این نوع ارتباطات فیبر نوری درون SAN را به Fiber Channel SAN Storage شناخته می شود.

تجهیزات و توپولوژی ها در شبکه SAN

تجیهزات شبکه SAN در تصویر زیر ارایه شده است. این تجهیزات همگی با پروتکل FC کار می کنند و با تجهیزات شبکه LAN فرق دارند به عنوان مثال هاب در شبکه SAN با هاب در شبکه LAN متفاوت است.

 

تجیهزات شبکه SAN

در ادامه نیز توپولوژی هایی که در شبکه SAN استفاده می شود در قالب تصویری در ادامه آمده است.

انواع Replication بر روی شبکه SAN

منظور از Replication بروز کردن اطلاعات بر روی دو دستگاه ذخیره ساز است تا چنانچه یکی از آنها به هر دلیلی دچار مشکل شود اطلاعات بر روی دستگاهی دیگر موجود باشد و سازمان دچار مشکل نشود. این کار در دو مدل مختلف انجام می شود: همزمان و غیر همزمان. هر کدام از این دو حالت دارای مزایا و معایبی است که در شکل زیر نشان داده شده است.
روش اول: همزمان یا Synchronous
مزیت: تطابق دیتای Remote و Local
عیب: دارای Round Trip Latency یا RTL است یعنی در پردازش بسته در مقصد تاخیر وجود دارد.
روش دوم: غیرهمزمان یا Asynchronous
مزیت: بهبود کارایی اپلیکیشن
عیب: دیتای Remote ممکن است به طور کامل آپدیت نشود.

 

کارت HBA یا FCA چیست؟

برای اتصال سرورها به شبکه SAN مبتنی بر پروتکل FC باید روی سرورها کارتی به نام HBA نصب شود که این کارت با نام FCA نیز شناخته می شود و می تواند با پروتکل FC کار کند. روی آن یک آدرس فیزیکی به نام World Wide Name یا WWN وجود دارد. شرکتهای Qlogic و Emulex دو شرکت مهم در زمینه تولید کارت HBA هستند. این کارتها سرعت ۸ و یا ۱۶ گیگا بیت بر ثانیه دارند و می توانند یک پورت و یا دو پورت باشند. در شکل زیر HBA دو پورت نشان داده شده است.

 

 

 

تفاوت شبکه های SAN، NAS و DAS در یک جدول آورده شده که در ادامه می بینید.

 

تفاوت اصلی NAS و SAN در چیست؟

0 دیدگاه | ژانویه 14, 2019

مفهوم Replication در استوریج ها

ارسال شده توسط admin | در دسته بندی وبلاگ

مفهوم Replication در استوریج ها

منظور از Replication بروز کردن اطلاعات بر روی دو دستگاه ذخیره ساز است تا چنانچه یکی از آنها به هر دلیلی دچار مشکل شود اطلاعات بر روی دستگاهی دیگر موجود باشد و سازمان دچار مشکل نشود. این کار در دو مدل مختلف انجام می شود: همزمان و غیر همزمان. هر کدام از این دو حالت دارای مزایا و معایبی است که در شکل زیر نشان داده شده است.
روش اول: همزمان یا Synchronous
مزیت: تطابق دیتای Remote و Local
عیب: دارای Round Trip Latency یا RTL است یعنی در پردازش بسته در مقصد تاخیر وجود دارد.
روش دوم: غیرهمزمان یا Asynchronous
مزیت: بهبود کارایی اپلیکیشن
عیب: دیتای Remote ممکن است به طور کامل آپدیت نشود.

 

0 دیدگاه | ژانویه 14, 2019

معرفی فایل سیستم ZFS و قابلیتهای آن

ارسال شده توسط admin | در دسته بندی Uncategorized

0 دیدگاه | ژانویه 13, 2019

تفاوت SAN و NAS

ارسال شده توسط admin | در دسته بندی وبلاگ

تفاوت SAN و NAS

تفاوت SAN و NAS چیست ؟ :قبل از شروع اجازه بدهید تعریفی داشته باشیم از هر دو موضوع مطرح شده سپس برویم سراغ تفاوت ها NAS یا همان Network-Attached Storage به محل ذخیره سازی اطلاعات در شبکه گفته میشود که این منبع میتواند در بین کاربران شبکه توسط روتر به اشتراک گذاشته شده و کاربران به ان دسترسی و اطلاعات خود را بر روی ان ذخیره سازی و یا از روی ان اطلاعات مورد نیاز را بخوانند این روش برای شبکه های کوچک محلیمناسب میباشد یکی از معایب اصلی این روش این است که در صورت مشکل در روتر یا خود منبع دسترسی به اطلاعات برای همه کاربران قطع خواهد شد .

مورد بعدی SAN یا همانStorage Area Network به زیرساختی اطلاق میشود که دارای سرور ,سوئیچ ها و منابع ذخیره سازی با حجم بالا میباشد تا بتواند به نیازهای شبکه های بسیار بزرگ برای ذخیره سازی و خواندن اطلاعات پاسخگو باشد در این حالت اطلاعات موجود در منابع ذخیره سازی بصورت Raid در تمامی منابع کپی شده و در صورت اسیب دیدن یا از دسترس خارج شدن هر بخش از شبکه اطلاعات از طریق دیگر بخش ها در دسترس خواهد بود . خوب حالا که اشنایی مختصری پیدا کردیم برویم سراغ تفاوت ها

 

 

تفاوت های SNA و NAS

پروتکل : NAS با توجه به راحتی نصب و دسترسی از طریق شبکه محلی معمولی از پروتکل های معمول اترنت استفاده میکند ولی SAN از پروتکل های  NFS, SMB/CIFS,HTTP برای دسترسی استفاده میکند

هزینه : NAS با توجه به دسترسی از شبکه مشترک محلی و سخت افزار مورد نیاز و نصب و نگهداری آسان هزینه ای در برندارد ولی باتوجه به سخت افزار موردنیاز و نگهداری بیشتر هزینه بر میباشد در عوض سرعت این روش بسیار بالاتر از NAS میباشد

توسعه : توسعه NAS در شبکه های محلی امکان توسعه زیادی نداشته و در صورت نیاز به توسعه زیاد بایستی تجهیزات جدیدتری تهیه گردد ولی SAN با توجه به دارا بودن به زیرساخت قوی هیچ مشکلی در توسعه نخواهد داشت

ذخیره سازی : ذخیره سازی اطلاعات و بک آپ گیری در NAS بر اساس فایل بوده ولی در SAN ذخیره سازی براساس بلاک های داده خواهد بود و خود نیز فرمت خاص خود برای ذخیره سازی اطلاعات دارد تا کار کپی کردن اطلاعات و در دسترس بودن انها از سرورهای دیگر نیز به صورت واحد و یکسان انجام گیرد تاعین اطلاعات به همه سرورها کپی و در دسترس باشد .

 

0 دیدگاه | ژانویه 13, 2019

مفهوم DAS

ارسال شده توسط admin | در دسته بندی وبلاگ

مفهوم DAS

 

DAS به هاردیست (storage) که فقط به یک سرور متصل می شود. برای مثال، DAS همان مجموعه هارد دیسک های داخلی سرور بوده و یا همان مجموعه هاردهایی که بصورت RAID به سرور متصل می شوند. ویژگی اصلی DAS، اینست که دسترسی سرور به اطلاعات ذخیره شده درون هارد داخلی و یا خارجی، بصورت مستقیم، پر سرعت و block-based خواهد بود. (دسترسی اطلاعات به شکل block-based، بدین معناست که اطلاعات بصورت بلوک های قالب بندی نشده (unformatted blocks) انتقال میابند که بر خلاف انتفال file-based است.) DAS بهترین انتخاب برای سرورهایی ست که نیاز به کارایی (performance) بالا و بهتری داشته و به هاردهایی با حجم بالا نیاز ندارند. برای مثال، سرورهایی که جزو ساختار شبکه هستند، مانند DNS، WINS و DHCP سرورها و domain controller ها. فایل سرورها و وب سرورها نیز می توانند به خوبی روی سرورهایی با هاردهای DAS اجرا شوند.

محدودیت اصلی DAS اینست که فقط توسط سروری که مستقیم به آن متصل است، قابل دسترسیست. شکل زیر، شبکه LAN ای را نشان داده که هاردها (storage) مستقیم به سرورها متصلند. درصدی که در زیر هارد دیسک ها نوشته شده است، میزان حجم اشغال شده هاردها را نشان می دهد. سرورهای App2 و web حجم کمی از هاردهای خود را استفاده کرده اند (20 و 10 %). به دلیل اینکه DAS فقط به سرور خود متصل است، نمی توان به راحتی از حجم اضافی آنها به سرورهای Mail وApp1 (که 90 و 85% از حجم خود را استفاده کرده اند و نیاز به حجم اضافی دارند) اختصاص داد.

DAS

ابزار اصلی برای مدیریت DAS در ویندوز، همان کنسول Disk Management است. این ابزار از قسمت Server Manager و در بخش Storage قابل دسترسیست و به شما اجازه داده تا هارد دیسک ها را پارتیشن بندی و فرمت کنید. البته همانطور که می دانید، بوسیله ابزاری در CMD به نام Diskpart.exe، می توان تمامی کارهای این کنسول را با دستور انجام دهید.

0 دیدگاه | ژانویه 13, 2019

مفهوم SAN

ارسال شده توسط admin | در دسته بندی وبلاگ

مفهوم SAN

SAN به بخشی از شبکه با کارایی بالا گفته می شود که اطلاعات را بین سرورها و storage های شبکه تبادل می کند. مهمترین ویژگی که می توان SAN را از NASتشخیص داد، اینست که storage به یک سرور خاص اختصاص نداشته و می تواند روی هر تعداد سروری قرار داشته و از سروری به سرور دیگر انتقال یابد.

یک SAN از وسایل خاصی شامل، کارت های شبکه SAN که HBA یا Host Bus Adapters نامیده شده و روی سرورها نصب می شوند، کابل ها و سوییچ هایی که به مسیریابی ترافیک کمک می کنند، disk storage subsystems (که همان storage های ذخیره اطلاعات هستند) و tape libraries (یک storage ایست که شامل چندینslot برای نگهداری از tape drive ها، tape cartridgeها و بارکد خوان بوده که tape ها را تشخیص دهد) است. به این وسایل سخت افزاری که سرورها را به storage ها، در یک SAN، متصل می کنند، SAN fabric گفته می شود. همه این وسایل توسط فیبر نوری و یا کابل های مسی بهم متصل بوده که البته در SAN فیبر نوری رایج تر است. هنگامی این سخت افزارها به fabric متصل شوند، storage ها به پارتیشن های مجازی تقسیم شده که logical unit numbers یا LUN نام دارند و در سرورها بصورت هارد دیسک سرور ظاهر می شوند. SAN بخشی از شبکه محسوب شده که شامل مجموعه ای از وسایل است. به دلیل استفاده از فیبر نوری (کابل های پرسرعت)، سرعت دسترسی به اطلاعات به گونه ایست که انگار، هارد دیسک بصورت مستقیم به سرور متصل است. به همین دلیل، در محیط های بسیار بزرگ، از این زیر ساخت برای متمرکز کردن storage ها استفاده شده و محدودیت فاصله برای سرورها را برطرف می کند (همه سرورها در هر نقطه، با سرعت یکسان و بالایی بهstorage ها دسترسی دارند)

SAN ها راه حل مناسبی برای سرورهایی هستند که نیاز به دسترسی پر سرعت، به حجم زیادی از اطلاعات را دارند، مانند mail server، backup server، streaming media server، application server و database server

همچنین استفاده از SAN به شما این امکان را می دهد که replication اطلاعات در فواصل زیاد نیز اتفاق بیافتد.

SAN

0 دیدگاه | ژانویه 13, 2019

مفهوم NAS

ارسال شده توسط admin | در دسته بندی وبلاگ

مفهوم NAS

NAS وسیله ای حاوی چندین هارد است که سرورها و کلاینت های دیگر، می توانند تحت شبکه به آن دسترسی پیدا کنند. NAS سخت افزای بوده که به عنوان سرور کانفیگ شده ای استفاده می شود. این وسیله سیستم عامل خاصی برای handle کردن فایل های ذخیره شده را دارد. فایده اصلی NAS، اجرا و پیاده سازی آسان بوده و می توان میزان زیادی از فضای ذخیره ای را در اختیار سرورها و کلاینت های شبکه LAN قرار داد. به دلیل اینکه NAS، تحت شبکه به سیستم های دیگر سرویس می دهد، دسترسی به اطلاعات نسبت به DAS (هاردی که مستقیم به یک سرور متصل است) آهسته تر خواهد بود. به دلیل این ویژگی ها و محدودیت ها، NAS انتخاب مناسبی برای file server، web server و سرورهای دیگری است که نیازی به دسترسی با سرعت بالا به اطلاعات ندارند. ابزار مدیریتی NAS نیز همراه با خود آن بوده و معمولا web-based است.

شکل زیر شبکه LAN ای را نشان می دهد که کلاینت ها فایل های خود را روی NAS ذخیره کرده و از NAS به عنوان file server استفاده می کنند.

NAS

0 دیدگاه | ژانویه 13, 2019